Een stralende huid met 5 praktische tips!

bart biermans arts the body clinic 1

Een gezonde en stralende huid wil iedereen. Maar hoe krijg je die dan? Met een aantal praktische tips kom je al een heel eind. Probeer deze 5 stappen maar eens.

1. Stop of verminder koemelk

Heerlijk een cafe latte! Maar uit recent onderzoek is gebleken (American Journal of Dermatology) dat mensen die veel melk drinken 44% grotere kans lopen om ernstige acne te ontwikkelen. Dit getal is niet alleen jeugdpuistjes bij tieners, maar ook bij volwassenen. Mensen die hun inname zuivelproducten verminderen krijgen vaak een betere huid. Een vervangend product voor koemelk is sojamelk of amandelmelk. (mocht u bij ons een kopje koffie krijgen voor of na een behandeling dan kunt u kiezen voor een cappuchino met koemelk of sojamelk)

2. Vitamine C

Kies voor fruit dat vol vitamine C zit. Dat is een sterke antioxidant die ontstekingen tegengaat. Bessen, kiwi, granaatappel, citroen, maar ook groenten als broccoli en spruitjes zitten er vol mee. Neem tussen de 500 – 2000 mg per dag voor een gezonde huid. Dat is aanzienlijk meer dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voorschrijft. Met 1 sinaasappel per dag kom je er dus niet!

Boordevol ontstekingsremmende stofjes en antioxidanten die er voor zorgen dat je een strakke stralende huid houdt. De vele vezels die van nature in groenten zitten helpen je je bloedsuikerspiegel in balans te houden waardoor je minder of geen trek meer hebt in suikers. Meer gelijkmatige energie toont ‘jonger’. Een goed lopende spijsvertering zie je aan de buitenkant! Eet tussen de 200 – 500 gram groenten per dag.

4. Groene thee

Een zeer sterke ontstekingsremmer die bovendien je stofwisseling verhoogt. In groene (of witte) thee zitten ‘catechinen’, antioxidanten die 25 tot 100 keer sterker werken dan vitamine C en E. Drie kopjes per dag doet het hem al. Je kunt het beste de echte groene thee drinken in plaats van de ‘hippe variant’ in kleurige verpakkingen, want daar zitten teveel suikers en zoetstoffen in.

5. Water

Water please! Om gif- en afvalstoffen zo snel mogelijk uit je lichaam te spoelen en je huid voldoende hydratatie van binnen uit te geven. Van buitenaf kun je je huid soepel en gehydrateerd houden met een goeie crème, maar ook van binnen uit hou je de boel flexibel met voldoende vocht. Veel water drinken gaat tevens vermoeidheid en hoofdpijn tegen. Met meer energie ziet je huid er direct stralend uit.