Op dit moment leggen steeds meer therapeuten een nadruk op het veranderen van voeding bij acne. Helaas zijn de wetenschappelijke onderzoeken nog niet grondig genoeg om het effect van voeding op acne te onderbouwen, maar in de praktijk blijkt het goed te werken om je voedingspatroon aan te passen. Koemelk verwijderen uit het dieet, lijkt goede resultaten te geven op de hoeveelheid ontstekingen bij acne. Ook rond het thema koemelk en acne zijn nog weinig artikelen te vinden over het effect van koemelk op acne, maar kleine onderzoeken beginnen langzaam aan te duiden dat koemelk gebruik zeker een rol speelt bij acne. Ismail, Manaf en Azizan (2012) hebben bijvoorbeeld een onderzoek uitgevoerd waarin zij concludeerden dat  de acnegroep een significant hoger dieet met melk en ijs hadden dan de controlegroep, welke geen acne heeft. Ook de inname van snelle suikers was significant hoger. Er was geen significant verschil te zien in andere voedingsstoffen, BMI en lichaamsvetpercentage.

 

Volgens Melnik, John en Plewig (2013) wordt de androgeen aanmaak versterkt wanneer  er sprake is van een hoge zuivelinname, door onder andere de melksuikers die hierin zitten. Androgenen zijn hormonen die we allemaal in ons lichaam hebben. Wanneer deze verhoogd zijn, beïnvloedt dit de regulerende eiwitten voor vetaanmaak voor de talgklieren, waardoor de talgproductie verhoogd wordt en tevens wordt de huid hierdoor dikker, waardoor het talg minder makkelijk vrij komt.

Maar wat neem je dan als vervanger van zuivel? Mijn vraag is eerder, waarom zou je een vervanger zoeken? Naast dat zuivel meewerkt aan verhoging van de androgeenspiegel, bevat zuivel ook andere hormonen, puur om een kalfje heel snel te laten groeien naar de grote van een koe. Natuurlijk zitten er vitamines, mineralen en eiwitten in melk die belangrijk zijn. Maar deze kun je ook halen uit groente (vooral donkergroene bladgroente voor calcium!)  en peulvruchten.

Als vervanger van melk wordt ook wel amandel- of sojamelk ingezet. Soja is een gezond voedingsmiddel dat rijk is aan antioxidanten, eiwitten en mineralen, mits het gefermenteerde soja is. Vaak zit in de amandelmelk uit de supermarkt ook ongefermenteerde sojamelk. In dit type soja zitten fyto-oestrogenen die de effecten van oestrogeen (vrouwelijke hormoon in het lichaam) kunnen immiteren. Hierdoor krijg je ook een verstoorde hormoonbalans.

Ik neem mijn kopje koffie dus lekker zonder melk en suiker, maar het liefste drink ik thee!

Britta Meijers
Huidtherapeut en orthomoleculair voedingsdeskundige van Huidkliniek Amsterdam Zuid

melk

 

Bronnen:

Melnik, B.C. & Zouboulis, C. (2013). Potential role of FoxO1 and mTORC1 in the pathogenesis of Western diet-induced acne. Experimental Dermatology 22(5):311-315

Ismail, N.H., Manaf, Z.A. & Azizan, N.Z. (2012). High glycemic load diet, milk and ice cream consumption are related to acne vulgaris in Malaysian young adults: a case control study. BMC Dematology 16:12-13

 

Recent Posts