Migraine

Verminder uw hoofdpijn

Wat houdt de behandeling tegen migraine in?

Omdat hoofdpijn in vele verschijningsvormen voor komt, wordt er gesproken van migraine, wanneer specifieke anti-migraine medicatie verlichting geeft. We hebben het dan niet over paracetamol of andere “normale” pijnmedicatie. Bij spierspanningshoofdpijn is het belangrijkste symptoom hoofdpijn, terwijl bij migraine allerlei andere symptomen kunnen optreden, zoals misselijkheid, braken, intollerantie voor licht en geluiden, aura vorming, lichtflitsen en gezichtsveld uitval. Wellicht is een Botox (Botulinetoxine) behandeling tegen migraine iets voor u.

Wat houdt de behandeling tegen migraine in?

Omdat hoofdpijn in vele verschijningsvormen voor komt, wordt er gesproken van migraine, wanneer specifieke anti-migraine medicatie verlichting geeft. We hebben het dan niet over paracetamol of andere “normale” pijnmedicatie. Bij spierspanningshoofdpijn is het belangrijkste symptoom hoofdpijn, terwijl bij migraine allerlei andere symptomen kunnen optreden, zoals misselijkheid, braken, intollerantie voor licht en geluiden, aura vorming, lichtflitsen en gezichtsveld uitval. Wellicht is een Botox (Botulinetoxine) behandeling tegen migraine iets voor u.

• migraine gallery 5
  • migraine gallery 2
  • fronsrimpels
  • migraine gallery 1
  • migraine gallery 7
  • rimpels safety 2

Waarom een botox behandeling tegen migraine?

Onderzoek heeft nog niet kunnen aantonen waardoor migraine/spierspanningshoofdpijn ontstaat. Waarschijnlijk zijn er meerdere oorzaken. Een mogelijke oorzaak is het aanspannen van de (aangezicht)spieren bij bijvoorbeeld gebruik van computer, stress of fel zonlicht. Door de fronsspier met Botox te behandelen, zien we bij veel mensen een vermindering van de klachten bij migraine/spierspanningshoofdpijn. De aanvallen nemen af in duur, intensiteit of frequentie.

De behandeling

Een behandeling met Botox tegen migraine/spierspanningshoofdpijn is een echte ‘lunchtime treatment’. U kunt letterlijk tijdens uw lunchpauze komen. Nadat er foto’s zijn gemaakt en u een gezondheidsverklaring en behandelovereenkomst hebt ingevuld, kan de behandeling al beginnen. Er worden enkele prikjes gezet in de spiertjes van uw voorhoofd. Na de behandeling kunt u het gebied nog even licht ‘afdrukken’. Koeling is niet noodzakelijk.

Prijs: Vanaf €210,-
Verdoving: Niet nodig
Duur: 5 minuten
Pijn (0-10): 4
Product: Azzalure
Veiligheid: Uiterst veilig
Duurzaamheid: 3-6 maanden

Voor en na de behandeling

Voor de behandeling

Een behandeling met Botox tegen migraine/spierspanningshoofdpijn is een echte ‘lunchtime treatment’. U kunt letterlijk tijdens uw lunchpauze komen. Nadat u een gezondheidsverklaring en een behandelovereenkomst heeft ingevuld, kan de behandeling beginnen.

Wij adviseren u gedurende twee uur na een behandeling met Botox tegen migraine niet te gaan liggen. Ook kunt u beter niet diezelfde dag gaan sporten of yoga beoefenen.

Hersteltijd

Behoudens wat lichte roodheid en mogelijke enige zwelling die na een uurtje verdwijnt, is er vaak niets te zien van deze Botox behandeling tegen migraine. U kunt bij wijze van spreken tijdens uw lunchpauze langs komen!

Duur resultaat

Als de spiertjes in uw aangezicht behandeld zijn met Botulinetoxine, kan het enkele dagen duren voordat uw hoofdpijnklachten verminderen. In een enkel geval verergeren uw klachten enkele dagen. Dit komt omdat, als bepaalde spieren ontspannen, andere spieren weer op spanning komen. Een andere bijwerking van een anti-migraine behandeling is dat uw fronsrimpel minder diep wordt: hoe fijn is dat! Het resultaat zal ongeveer 3 maanden aanhouden.

Ervaringen

Gratis Intake

Bij The Body Clinic wordt er tijdens een gratis en vrijblijvend intakegesprek gekeken of een Botox behandeling tegen migraine/spierspanningshoofdpijn geschikt is voor u. Een intakegesprek is allereerst bedoeld om u kennis te laten maken met de behandelend arts. Ook worden bepaalde aspecten van de behandeling zoals de hersteltijd, bijwerkingen, nazorg en te verwachten resultaten uitgebreid besproken. Tevens wordt er bekeken wat uw verwachtingen en wensen zijn. Eventueel kunnen alternatieve behandelingen met u worden besproken. Nadat u de gezondheidsverklaring en behandelovereenkomst heeft ingevuld, is het voor sommige behandelingen mogelijk direct behandeld te worden.

Botox is een bijzonder veilig geneesmiddel. Omdat Botox onder de geneesmiddelenwet valt, is het, voordat het op de markt werd toegelaten, jarenlang onderzocht op effectiviteit, bijwerkingen en complicaties. Botox kan in potentie giftig  zijn. Of een stof giftige effecten veroorzaakt, hangt af van de concentratie. Bij inname van 1 of 2 tabletten Paracetamol werkt dit middel goed tegen de hoofdpijn. Bij inname van 30 tabletten Paracetamol is er kans op leverschade. De concentratie Botox die de artsen van The Body Clinic gebruiken bij een behandeling tegen migraine is uiterst gering en hierdoor veilig.

Prijzen

Behandeling botox Prijs
Botox tegen migraine vanaf € 210

Ziet het er niet onnatuurlijk uit als ik de spieren rond mijn aangezicht niet meer kan gebruiken?

Uiteraard verandert er iets, maar dat is minimaal. Hoofdpijn komt immers van binnenuit. Daarom zoeken wij gericht naar oplossingen in en bij de spieren die ‘naar binnen’ trekken. Tijdens een gratis en vrijblijvend intakegesprek met een van onze artsen kunnen wij u vooraf laten zien wat er met uw huid gebeurt en krijgt u een advies op maat.

Hoeveel kost een migraine Botox behandeling?

De prijs van een migraine Botox behandeling begint vanaf €210. De prijs is afhankelijk van welke spieren de spanningshoofdpijn veroorzaken. Normaal gesproken bent u met 1 zone Botox al geholpen.

Als Botox is uitgewerkt, komt de hoofdpijn dan niet heviger terug dan hij was?

Integendeel! Doordat u de spiertjes die verantwoordelijk zijn voor de overactieve aanspanning een tijd lang niet heeft gebruikt, kunt u het inmiddels een beetje verleerd zijn die spieren te gebruiken. Bovendien heeft u door het uitblijven van de klachten wat meer rust en vertrouwen in uzelf gekregen.

Wat is het verschil tussen migraine en spierspanningshoofdpijn?

Omdat migraine in vele verschijningsvormen voor komt, wordt er gesproken van migraine, wanneer specifieke anti-migraine medicatie verlichting geeft. We hebben het hier niet over paracetamol of andere “normale” pijnmedicatie. Bij spierspanningshoofdpijn is het belangrijkste symptoom hoofdpijn, terwijl bij migraine allerlei andere symptomen kunnen optreden, zoals misselijkheid, braken, intolerantie voor licht en geluiden, aura vorming, lichtflitsen en gezichtsveld uitval.

Hoe lang heb ik plezier van een anti-migraine behandeling met Botox?

U heeft gemiddeld 3-4 maanden plezier van deze  behandeling.

Zijn er nog specifieke risico's aan een anti-migraine behandeling?

Een specifiek risico dat kan optreden bij deze behandeling is dat na de eerste behandeling soms een aanval wordt uitgelokt. Omdat bepaalde spiertjes in het aangezicht ontspannen, kunnen andere spiertjes juist op spanning komen. Dit kan een aanval uitlokken. Bij vervolgbehandelingen kunt u dit voorkomen, door op tijd terug te komen voor de volgende behandeling. De spiertjes blijven dan ontspannen en lokken geen nieuwe aanval uit. Andere risico’s zijn hetzelfde als een behandeling van de frons of het voorhoofd. Tijdens een gratis en vrijblijvend intakegesprek zal alles nog een keer uitgebreid met u besproken worden.

Wordt deze behandeling vergoed door de zorgverzekeraar?

Omdat een Botox behandeling tegen migraine nog geen officieel geregistreerde behandeling is, vergoeden de meeste zorgverzekeraars deze behandeling niet. Informeer bij uw eigen zorgverzekeraar of deze behandeling vergoed wordt. Soms zijn er voorwaarden voor bepaalde behandelcentra, informeer uzelf goed om teleurstelling te voorkomen.

Waarom wordt deze behandeling niet aangeboden in de reguliere gezondheidszorg?

Deze behandeling is een zogenaamde off-label behandeling. Er is dus nog geen gedegen wetenschappelijk bewijs dat deze behandeling een positief effect heeft. Bij The Body Clinic hebben we echter veel tevreden cliënten die terug komen voor deze behandeling omdat het een positief effect heeft op hoofdpijnklachten.

Afspraak maken

Voor een behandeling of gratis consult kunt u rechtstreeks bellen met het centrale nummer of het contactformulier invullen op de afspraken pagina.

Maandag – Zaterdag: 08:00 - 19:00

Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Eindhoven, Den Bosch, Duiven en Groningen