Zoete aardappel goed voor de huid?

Wat is een zoete aardappel?

De zoete aardappel, ook wel Bataat genoemd is eigenlijk geen aardappel, maar een knolgewas dat behoort tot de windefamilie en komt uit Midden- en Zuid-Amerika. Officieel is het een groente.

Hoe gezond is een zoete aardappel?

De zoete aardappel bevat 1,5 keer meer antioxidanten dan bijvoorbeeld blauwe bessen. Deze antioxidanten neutraliseren vrije radicalen en beschermen jouw lichaam.

De bataat is daarnaast zeer rijk aan bètacaroteen welke een belangrijke functie heeft als pro-vitamine A. Bètacaroteen beschermt in de huid tegen uv-schade. Je lichaam kan dit omzetten in vitamine A. En we weten allemaal dat Vitamine A goed is voor de huid! Wanneer je ongeveer 100 gram zoete aardappel eet, krijg je al 35 tot 90% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A binnen. Dat is niet alleen goed voor je weerstand en je ogen, maar ook voor jouw huid.

In de zoete aardappel zit 26 mg vitamine C per 100 gram. Vitamine C is een antioxidant en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Deze vrije radicalen spelen een rol bij het verouderingsproces.

Hoe eet je een zoete aardappel?

Recept 1:

  1. Verwarm de oven voor op 200 ºC. Schil de zoete aardappelen en snijd ze in de lengte in dikke frieten. Verdeel ze over een met bakpapier beklede bakplaat. Snijd de knoflook fijn. Meng de olie en knoflook in een kom en besprenkel de frieten ermee. Bestrooi met 1 el sesamzaad en zout en bak in de oven in ca. 45 min. goudbruin en gaar. Keer na 25 min. en bestrooi met de rest van het sesamzaad.
  2. Doe ondertussen de zure room en karnemelk in het bakje van de staafmixer. Verkruimel de kaas erbij en pureer kort. Breng op smaak met peper. Serveer de frieten met de dip.

    Klik hier voor de video.
    Recept 2:

    Zalm, zoete aardappel & spinazie

    Sprenkel wat olijfolie op de zalm en breng deze op smaak met zout en peper. Gaar de zalm 14 minuten in de oven op 220 graden. Schil en snijd de zoete aardappel. Warm een eetlepel kokosolie in een pan en voeg de aardappel toe. Deze bak je 10 minuten met de deksel op de pan. De spinazie bak je kort met een beetje kokosolie en peper en zout. Bron: Rens Kroes

Recent Posts